om Kunstplass | utstillinger & events | praktisk info |
|||
---|---|---|---|
nå | kommende | tidligere |
|||
Om utstillingen| Tekst av Arve Rød
En aura av fornedrelsetekst av kritiker og skribent Arve RødÅ kunne snakke sitt morsmål er en av de mest grunnleggende rettighetene verdenssivilisasjonen har satt ned for
seg selv, nevnt allerede i artikkel to i FNs Qaradaki kom til Norge som flyktning i 1999, og har siden da etablert seg som
en av norsk kunstlivs mest markante
stemmer i kampen for menneskeverd,
demokrati og flyktningens status. Arbeidene i Halo of Shame på Kunstplass
tar i likhet med flere tidligere prosjekter utgangspunkt i kunstnerens egen oppvekst og familiehistorie, fra Iran-Irak-krigens
redsler til folkemordene på kurderne
under Saddam Husseins diktatoriske
regime i 1980- og 90-årene. Sentralt i
utstillingen er lydverket My Brother Still
Whispers To Me, en gjenskaping
av broren Kamals opplevelser i det
såkalte «røde sikkerhetsfengselet» i byen
Suleimani. Verket balanserer mellom
dramatisering og dokumentar, der
vissheten om at alt vi hører faktisk har
skjedd i virkeligheten gir den hviskende
stemmen i mørket et innstendig nærvær. Fortellingen om fengsling og tortur er lydsatt med fluesurr, hosting og pusting fra medfanger, og fjerne skrik som gir oss følelsen av noe av den samme klaustrofobiske desperasjonen og redselen broren må ha kjent i sitt mørke, i en kummerlig fengselscelle, ventende i uvisshet på når døra skal gå opp til neste avhør; neste runde med fysiske og psykiske overgrep. Kamal hadde ikke gjort annet galt enn å snakke kurdisk, og hevde sin rett til å uttrykke seg offentlig på sitt eget morsmål. Det bor nærmere 30 millioner kurdere i området mellom Iran, Irak, Tyrkia og Syria. Språket kurdisk er, eller har inntil nylig vært, forbudt brukt offentlig i disse landene; brudd på disse bestemmelsene kan medføre harde dommer og år i fengsel. Hva slike opplevelser gjør med et samfunns og enkeltindividers identitet og selvrespekt må man kanskje ha erfart selv, på kroppen, for å riktig kunne skjønne. Et menneske som har blitt frarøvet sine mest grunnleggende sosiale, psykologiske og kroppslige rettigheter og som resten av livet må bære sine sår, opplever at bare dette er hva andre ser: en aura av fornedrelse og tap av egenverd. Arrene bæres på huden, i sjelen, i språket man glemmer og i det språket man må lære i nytt land, som del av et nytt folk. Blant verkene i Halo of Shame er Sharp as a Knife, fire sirkelrunde tekstilarbeider – broderte «portretter» av de virkelige arrene Qaradaki selv fikk som barn under Iran-Irak-krigen, med rammer sveiset sammen av kanonhylser hentet fra krigsmarken. Sharp as a Knife er en både dramatisk og poetisk utlevering av egen kropp og historie. Dette verket – som utstillingen i helhet – er en påminnelse om viktigheten i å enes om en fellesmenneskelig, etisk standard, og møtes i et språk som er større enn verbalspråket, og som åpner for forståelse på tvers av ulike livserfaringer.
|
|
||
|
|||
Copyright: Kunstplass] |
|||