om kunstplass 5 | utstillinger & events | praktisk info ||  
| kommendetidligere

 

om utstillingen | foto | video | lyd |seminar | tekst |presse

Zanele Muholi (ZA, b. 1972)
Zanele Muholi is an award-winning South African photographer whose work reflects
black lesbian identity. She has documented stories of hate crimes against the queer
community to bring forth the realities of “corrective” rape and assault in post-
Apartheid South Africa. At -kunstplass 5 she shows 12 portraits from the series "Face and Phases".

In 2010 her Faces & Phases series was included on the 29th São Paulo Biennale;
the series was published by Prestel and nominated as best photobook of 2010
at the International Photobook Festival in Kassel. In 2012 the series was shown on
Documenta 13. Zanele Muholi won the Index on Censorship - Freedom of Expression
art award, it was announced in London on 21 March 2013.

Read Zaneles artist statement her.

Slava Mogutin (SU/US, b. 1974)
Siberian-born artist and writer Slava Mogutin was exiled from Russia for his outspoken queer writings and activism at the age of 21. In 1995, he was granted political asylum in the US with the support of Amnesty International and PEN American Center.
Mogutin is the author of two monographs of photography published in the US and
seven books of writings in Russian. Mogutin’s work has been exhibited internationally
and featured in a wide range of publications including Flash Art, Modern Painters, i-D,
Vice, Visionaire, L’Uomo Vogue, Stern, and The New York Times.

Read Slava's artist statement her.


Slava Mugotins Holy Goat (til venstre) og Zanele Muholis Faces & Phases.

Lill-Ann Chepstow-Lusty (NO/GB, f. 1960)
Lill-Ann Chepstow-Lusty er kanskje mest kjent for sitt prosjekt Gay Kids, der hun har samlet sammen barndomsbilder av en rekke homofile til en fotoserie som både er publisert som bok, og vist i ulike utstillingsrom over hele landet. At Chepstow-Lusty er blitt kjent for et politisk, idealistisk og pedagogisk opplysningsprosjekt er et paradoks, for her snakker vi om en av norsk kunsts enfant terribles. Les mer her.

Fin Serck-Hanssen (NO, f. 1958)
Serien med 10 blå menn var i 1985 Fin Serck-Hanssens første utstilling i Oslo etter at han hadde studert foto i England. I England hadde han kommet inn i homomiljøet via omveier. Han hadde en stor musikkinteresse, som først trakk ham inn i subkulturelle miljøer, og der ifra videre inn i homomiljøet. Kulturelt sett var Serck-Hanssen mer inspirert av punkere og industriell musikk, enn av kommersiell homokultur. Les mer her.

Åtte av Fin Serck-Hanssens 10 bål menn.

Lill-Ann Chepstow-Lusty

Bjørn Hatterud, juni 2013

Lill-Ann Chepstow-Lusty er kanskje mest kjent for sitt prosjekt Gay Kids, der hun har samlet sammen barndomsbilder av en rekke homofile til en fotoserie som både er publisert som bok,
og vist i ulike utstillingsrom over hele landet. At Chepstow-Lusty er blitt kjent for et politisk, idealistisk og pedagogisk opplysningsprosjekt er et paradoks, for her snakker vi om en av
norsk kunsts enfant terribles.

Chepstow-Lusty flyttet fra England til Norge som tyveåring i 1980. Hverken tid eller stedsvalg var tilfeldig. Lill-Ann var blitt født i Oslo, mora var norsk, mormora bodde fremdeles i Norge.
I England var økonomien i full utforbakke grunnet Margaret Thatchers nyliberale hestekur mot overregulert stagnasjon i industrien. Resultatet var massearbeidsledighet og relativ
fattigdom.

I 1980 hadde Chepstow-Lusty vakt oppsikt i en utstilling med kvinners bilder av menn på The Institute of Contemporary Arts i London. Hun hadde fått omslagsbildet på utstillingskatalogen og ble spådd en lysende framtid. Noen få måneder etterpå jobbet hun på sjukehus i Oslo, en jobb initiert av ei bekymret mor. Å se for seg en framtid for datteren som kunstner i et samfunn med økonomisk usikkerhet var ikke mulig for mora. Chepstow-Lusty måtte begynne på nytt, i et nytt land.

Norge i 1980 var et gråbeiset DDR. Alt som var moro var forbudt, regulert, avgiftsbelagt eller regnet som umoralsk. Det lille som fantes av radikal, politisk opposisjon var stort sett preget av venstrevridde tilhengere av sosialistisk diktatur. Chepstow-Lusty fant seg mer til rette blant politiske og sosiale avvikere enn venstrepolitiske raddiser. Hun hang sammen med anarkistene i Gateavisa, og etter hvert i kvinnemiljøene på Blitz. I 1984 ble
hun den første kunstneren som stilte ut på Blitz noensinne. I 1986 stilte hun ut på Cafe Vära i Oslo, et sted som omgikk rigide skjenkeregler ved å arrangere kunstutstillingsåpninger. Cafe
Vära var et sted der bohemer og homofile møttes. Selv om Cheptow-Lusty utvilsomt passet best inn i første kategori, var hun lesbe, og via slike omveier fant hun veien inn i lesbemiljøet
i Oslo.

Dette ble et friksjonsfylt bekjentskap. Chepstow-Lusty nektet å oppføre seg slik det var forventet at en lesbe skulle gjøre. Hun dyrket androgyne kvinner i fotografier, og var stor tilhenger av dragqueens og fetisjisme og alt annet som var skøy. Med fenomenet drag mente hun også vanlige heterofile nordmenn som kledde seg ut som vikinger eller texanske cowboyer, og hun publiserte etter hvert også bøker om disse fenomenene. Hun hadde alt i England begynt å portrettere menn i tradisjonelle feminine pin-up positurer, i en bildeserie hun kalte Pin-Downs. Samtidig jobbet hun med storvokste kvinner som modeller, bl.a. i boken Kroppens sug – Hjertets savn sammen med Karin Sveen. Utgangspunktet for denne jobben var en interesse for overspising, en spiseforstyrrelse der den rammede forsøker å fylle en følelse av tomrom, eller roe ned en urolig kropp med mat.
Da Chepstow-Lusty på 1980-tallet kom over trashfilmene til John Waters, der storvokste kvinner har en sentral rolle, var det som om alt hun hadde gjort falt på plass, og hun bestemte seg for å dyrke det aparte og sære. Hun ble kjent med en kvinne som var storvokst og glamorøs samtidig, som ble et mye brukt fotomotiv, og poserte som alt fra Mona Lisa til sexobjekt. Det er denne modellen vi ser gjengitt på bildet fra serien Home Alone. Bildet ble tatt for et reportasjeoppslag i homobladet Blikk i 1995.
Igjen var det fascinasjonen for drag i den bredeste mulige betydning, som slo inn. Drag og storvokste kvinner.

 

 

 
 

Copyright: -kunstplass 5